Skriveprocessen
Respons
Skrivemetro STX
 

Respons er en fremadrettet evaluering, du skal lære af. Formålet med responsen er at pege på ting, du skal forbedre eller videreudvikle.


Respons findes i to varianter:

  1. -Respons undervejs i skriveprocessen – fx i forbindelse med et indledende skrivearbejde, en redigering eller en genaflevering

  2. -Respons på et færdigt produkt, hvor du fx kan få anvisninger på, hvad du skal arbejde videre med i kommende afleveringer


Responsen består typisk af nogle konkrete spørgsmål, kommentarer eller gode råd til forbedringer, som du kan bruge i dit arbejde med dine produkter. Fokus i responsen ændres løbende i takt med, at de faglige krav øges, men er typisk også tilpasset dine individuelle behov.



Respons er noget, der skal læres

I dit arbejde med at udvikle og forbedre din skriftlighed er det at få respons og bruge respons helt centralt – ikke kun i gymnasiet, men også på videregående studier og i andre sammenhænge, hvor du skal formulere dig skriftligt. Du lærer også af at forholde dig til og give respons på andres produkter. For at kunne lære af responsen må du overveje, hvordan du bruger den konkrete respons til at forbedre dine skriftlige afleveringer. Derfor skal du lære:

  1. -at modtage respons

  2. -at give respons

  3. -at bruge respons



Hvordan foregår respons?

Respons på dit skriftlige arbejde kan foregå i forbindelse med undervisning eller vejledning – fx i de studieforberedende opgaver. Du kan både modtage respons fra dine lærere og fra klasse-/holdkammerater.



Øvelser og inspiration

Tekstfeedbackspillet (til gensidig elevrespons)



Senest opdateret 06-08-2014

Skriveprocessen

Respons
  At modtage...
  At give...
  At bruge...
  Selvevaluering
  Tekstfeedbackspillet

Redigering

VejledningSkriveprocessen_liniebeskrivelse.htmlRespons_modtage.htmlRespons_give.htmlRespons_bruge.htmlSelvevaluering.htmlRespons_tekstfeedbackspil.htmlRedigering.htmlVejledning.htmlshapeimage_3_link_0shapeimage_3_link_1shapeimage_3_link_2shapeimage_3_link_3shapeimage_3_link_4shapeimage_3_link_5shapeimage_3_link_6shapeimage_3_link_7shapeimage_3_link_8