Skriveprocessen
Respons  -  At bruge respons
Skrivemetro STX
 

Respons virker kun, hvis du bruger den i dit videre skriftlige arbejde. Det er vigtigt, at du forstår responsen og overvejer, hvordan du bruger den. Nogle af de ting, du får respons på, kan du umiddelbart rette eller forbedre. Andre ting skal du arbejde mere målrettet med at forbedre eller uddybe.  Det kræver, at du ikke blot læser responsen og lægger den væk, men at du reflekterer over, hvad du skal arbejde med og hvordan du griber det an.  Måske har du brug for at vende responsen med din lærer og få anvisninger på, hvordan du arbejder videre med de ting, du skal forbedre. 


Et centralt redskab til videreudvikling af din skriftlighed er selvevaluering af skriftlighed


I dit målrettede arbejde med de konkrete ting, du skal forbedre, kan du støtte dig til følgende:


Brug skrivemetroen til de ting, du er blevet præsenteret for. Vær opmærksom på eventuelle eksempler i skrivemetroen, som måske anvise dig nogle mulige løsninger på det, du skal lære.


Spørg din lærer om hjælp, hvis skrivemetroen ikke dækker det, du skal arbejde med eller hvis du ikke kan forstå eller bruge det, der står.


Brug ordbøger, grammatik og relevante fagbøgervurder, hvad der er brug for til det, du skal blive bedre til. Spørg din lærer, hvis du er i tvivl.


Læs hvad andre har skrevet. Man lærer i første omgang ved at efterligne – ikke ved at skrive af, men ved at ”møde” faglige begreber, hensigtsmæssige formuleringer, ordstillinger, argumentationsformer m.m. – i det hele taget et nuanceret skriftsprog. Det kan være i form af skønlitteratur, faglitteratur eller gode skriftlige opgaver/afleveringer. Spørg din lærer til råds m.h.t. læsestof.



Senest opdateret 30-07-2013

Skriveprocessen

Respons
  At modtage...
  At give...
  At bruge...
  Selvevaluering
  Tekstfeedbackspillet

Redigering

VejledningSkriveprocessen_liniebeskrivelse.htmlRespons.htmlRespons_modtage.htmlRespons_give.htmlSelvevaluering.htmlRespons_tekstfeedbackspil.htmlRedigering.htmlVejledning.htmlshapeimage_3_link_0shapeimage_3_link_1shapeimage_3_link_2shapeimage_3_link_3shapeimage_3_link_4shapeimage_3_link_5shapeimage_3_link_6shapeimage_3_link_7shapeimage_3_link_8